۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۵۸۰۷۶۵
ناطقان میان دستور مجلس مطرح کردند؛

دولت بازار آشفته ارز را سامان دهد| مردم از بی عدالتی عصبانی هستند

وکلای ملت در نطق میان دستور خود در پارلمان از دولت خواستند که بازار آشفته اقتصادی سر و سامان دهد و به وضع معیشتی مردم رسیدگی کند.
صحن مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، پنج نفر از وکلای ملت امروز سه‌شنبه دهم مهرماه سال ۹۷ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

مشروح سخنرانی ناقطان میان دستور امروز پارلمان به شرح ذیل است: 

دولت به ۶۵درصد مصوبات مجلس دهم اهمیت نداده است

سیدحمایت میرزاده در نطق میان دستور خود گفت: گرچه می دانم آنچه جایی نرسد فریاد است اما برای بیان مطلبی درباره انواع اسناد و قوانین که جسارتا به زعمی برخی متأسفانه کاغذپاره تلقی می شود، اجازه می خواهم.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: نخست کاغذپاره های بین المللی یعنی اسنادی که می توانند سرنوشت کشورها را رقم بزنند و حاصل آن جنگ باشد یا صلح، پایمال شدن حقوق ملتی یا احقاق حقی، توسعه یا عقب ماندگی تفاوتی نمی کند و به دولت ها بستگی دارد که با چه تدبیری تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند حتی گاهی با نوشیدن جام زهر و نرمش قهرمانانه.

وی افزود: در این رابطه شاید تولیدات کشور ما نه تنها در منطقه بلکه در دنیا از نظر حجم جایگاهی داشته باشد اما مسئولان متأسفانه در سطوح مختلف با بی توجهی کامل و آشکار با اعمال سلیقه های خود آنها را کاغذپاره ای بیش نمی دانند که شاید ضد و نقیض و کلی بودن، ابهامات زیاد، شفاف و عملیاتی نبودن و نداشتن آیین نامه های اجرایی، بهانه ای برای بی توجهی به آنها باشد.

میرزاده در ادامه با اشاره به بخش نامه های اداری که به زعم برخی کاغذپاره است، یادآور شد: به دلیل گستردگی نظام اداری که برای ثابت کردن اهمیت و جایگاه آنها به تولید بخشنامه های متعدد، تکراری و حتی موازی کاری با سازمان های دیگر، اقدام می کنند که نتیجه آنها سردرگمی مردم، گسترش بروکراسی اداری، طولانی شدن فرایند کار، حیف و میل بیت المال و نارضایتی مردم بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: کاغذپاره های موردی دارای دستورات وزرا و مقامات مافوق که حتی ما نمایندگان نیز به خاطر مردم به ناچار برای اخذ دستور صف می کشیم و در بهترین ساعات مجلس فکرمان درگیر گرفتن دستور برای نامه هایی است که در همان وزارت هرچه به سطوح پایین تر ارجاع می شود به کاغذپاره بودن آن بیشتر پی می بریم تا جایی که صورت جلسات و مصوبات سفرهای مقامات به شهرستان ها، غیر از عدم اجرای برخی قوانین مثلا درباره فرهنگیان، کارآفرینان و کشاورزان به عنوان نمونه مصوبات جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی مربوط به حوزه انتخابیه این جانب با حضور وزیر معین دولت در وزارت نیرو کاغذپاره ای بیش تلقی نمی شود.

وی افزود: آیین نامه های اجرایی که در وضع قوانین، مجلس دولت را مکلف به تدوین آنها کرده اما از نظر برخی دستگاه ها کاغذپاره ای بیش نبوده به طوری که از زمان وضع بهترین قوانین برای حل مشکلات مردم و اصلاح امور، نه تنها روز و ماه بلکه سال هم گذشته اما هیچ اثری از تدوین مقررات مربوطه دیده نمی شود.

میرزاده در ادامه به آخرین گزارش معاونت نظارت در خصوص تدوین مقررات دولتی برای قوانین مصوب مجلس اشاره و اظهار کرد: مروری بر عملکرد مجالس گذشته نشان می دهد همواره از ظرفیت های مجلس بیشتر به قانونگذاری معطوف و مغفول ماندن از نقش نظارت و نتیجه آن، عدم تصویب آیین نامه های اجرایی، عدم اجرای قوانین و بی اعتنایی به آنها بوده است.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس همچنین تصریح کرد: مجلس دهم تا کنون 124 فقره قانون مصوب کرده، عنوان کرد: 22 فقره این تعداد نیازمند تهیه 164 آیین نامه اجرایی یا سایر مقررات با مرجع تصویب دولت بوده است که تنها 49 آیین نامه اجرایی تصویب شده و 115 فقره هنوز به تصویب نرسیده است که مهلت قانونی 107 فقره آنها گذشته یعنی 65درصد اهمیت داده نشده است که با این توضیح 17 مورد قانون به علت عدم تصویب تمام یا بخشی از مقررات و آیین نامه های اجرایی آنها، اجرا نشده یا ناقص اجرا شده که مهم ترین آنها قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، برنامه ششم و قانون بودجه است.

وی افزود: برای احکام دائمی از 27 آیین نامه، 22 مورد و از برنامه ششم از 56 آیین نامه، 48 مورد و از قانون بودجه از 22 آیین نامه هنوز 6 مورد و از سایر قوانین از 57 آیین نامه هنوز 31 مورد در دولت مصوب نشده و مهلت آن گذشته است که به نظر می رسد علت عدم حل بسیاری از مشکلات علیرغم قوانین مترقی، مسئولان و افرادی هستند که در بدنه دولت اسناد بالادستی را کاغذپاره ای بیش نمی دانند.

میرزاده در ادامه با بیان اینکه قانون شکن نمی توان مجری قانون باشد که قوانین را کاغذپاره تلقی می کنند، ابراز داشت: این افراد هستند که قدرت خود را در تمرکز دانسته و مانع تفویض اختیار می شوند به طوری که زیرمجموعه استانی یا شهرستانی باید حتی برای آب خوردن هم از این مدیران اجازه بگیرند و سلیقه بی حاصل خود را به جای یافته های علمی بر دستگاه های اجرایی حاکم کرده و منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح می دهند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید با ایفای نقش نظارتی خود در بحران اقتصادی فعلی که مهار آن اولویت اول است، به جای وقت گذاشتن برای مسائل جزئی، برای رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات موجود با توجه ویژه به مراکز تولیدی و پایگاه های واقعی اقتصاد مقاومتی در مراکز کارآفرینی، روستاها و مناطقی چون گرمی مغان، طرحی نو درانداخت.

دولت روند تخصیص بسته‌های حمایتی برای محرومان را تسریع بخشد

علی رستمیان نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ، گفت: بر خود لازم می دانم از اقدامات شجاعانه پاسداران حریم نظام انقلاب و ولایت که به بهترین وجه انتقام خون شهدای تروریستی اهواز را گرفته و پیام روشنی به استکبار جهانی و کشورهای مرتجع منطقه دادند، تقدیر و تشکر کنم.

نماینده مردم سلسله و دلفان درمجلس شورای اسلامی، خطاب به وزیر نیرو ادامه داد: رفتار تبعیض آمیز در وزارت تحت حمایت جنابعالی در خصوص تخصیص آب که سالانه 8 تا 12 میلیارد متر مکعب آب از استان لرستان خارج می شود و بعد از آن اجازه برداشت و تخصیص آب از طرف جنابعالی برای نمایندگان استان لرستان و اینجانب قابل توجیه نیست.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برغم دستور جنابعالی جهت افزایش پروازهای فرودگاه خرم آباد که یکی از محورهای توسعه استان است هنوز اقدام شایسته ای انجام نشده است، جناب آقای آخوندی چرا در تخصیص اعتبارات کریدور شمال غرب به جنوب تبعیض قائل می شوید؟ توقف عملیات اجرایی تونل الشتر به بروجرد و راه های روستایی حوزه کاکاوند و کلاته و میروت جنوبی قابل توجیه نیست.

رستمیان خطاب به وزیر جهادکشاورزی افزود: اصلی ترین عنصر و رکن اقتصاد مقاومتی تقویت کشاورزی و تولیدات و محصولات کشاورزی است، اما اکثر سیاست‌ها دانسته یا نادانسته در جهت تضعیف کشاورزی و در واقع اقتصاد مقاومتی است، امروز متاسفانه عرصه های کشاورزی که در اختیار کشاورزان است به روش های مختلف و عرصه های منابع طبیعی و ملی ملحق و در عمل کشاورزان بیکار می شوند.

وی تاکید کرد: از مسئولان مصرانه می خواهیم به کشاورزان کمک کنید و زمین آنها را تملک نکنید، این کار شما موجب بیکاری فزاینده در کشور و مشکلات اجتماعی و امنیتی می شود، از دولت محترم امید می رود که بسته های حمایتی از تولیدکنندگان را در بخش های صنعت و کشاورزی که از طریق بانک مرکزی مقرر شده که جرایم و دیرکرد تسهیلات بخش تولید بخشوده شود هر چه سریعتر اقدام کند.

رستمیان ضمن تشکر از وزیر بهداشت طی درخواستی برای توجه به برخی موارد در حوزه سلامت اظهار کرد: کمک به نوسازی بخش های مستمر بیمارستان های فعال الشتر و نورآباد و مجهز کردن آنها به سیستم ام آر آی و احداث بخش آنژیوگرافی و سی تی آنژیو، تجهیز و نوسازی آمبولانس های شهرستان و تخصیص شش دستگاه آمبولانس برای شهرستان های دلفان و سلسله، احداث حداقل پنج پایگاه جدید اورژانس 115 برای پوشش مناسب پیش بیمارستانی.

وی در ادامه بار دیگر خطاب به وزرای جهادکشاورزی و نیرو افزود: با وجود 110 هزار هکتار زمین کشاورزی در دلفان که کمتر از هشت درصد آن کشت آبی است و در شهرستان الشتر از 41 هزار هکتار زمین کشاورزی تنها 29 هکتار آن آبی است و بقیه به صورت دیم کشت می شود و این در حالی است که میانگین بارش در حوزه انتخابیه اینجانی حتی در این سالهای خشکسالی در سطح کشور 500 میلی متر در سال است.

رستمیان یادآورشد: عدم تخصیص مناسب بهره برداری از منابع آبی و نداشتن اعتبارات مناسب برای آبخیزداری ظلمی مضاعف است که دیر یا زود اثرات اجتماعی خود را نشان می دهد پیشنهاد می شود یک سد ده پهلوان دلفان و سد فیروزآباد الشتر و فاز سه پمپاژ فیض آباد الشتر و اسماعیل آباد دلفان با اولویت و تسریع در دستورکار قرار گیرد.

وی افزود: جناب آقای حجتی شغل بیشتر مردم حوزه انتخابیه اینجانب کشاورزی است و قیمت پایین گندم که سال‌ها است افزایش نیافته فقر آنها را عمیق تر کرده است، پیشنهاد می شود با افزایش 200 درصدی قیمت نهادها و تجهیزات کشاورزی و سموم و کود شیمیایی حداقل هر کیلو گندم 25 هزار ریال از کشاورزان خریداری شود.

رستمیان خطاب به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: با توجه به کمبود شدید معلم در سال 97 در آموزش و پرورش متاسفانه در آستانه سال تحصیلی با حذف بسیاری از معاونت های مدارس و دیگر پست های اداری درعمل شوک بزرگی به مدیران آموزشگاه ها وارد کرده و باعث بروز مشکلات عدیده ای برای مدارس شده است و عملا معلمان در شروع سال تحصیلی با یک چالش بزرگ مواجه شده‌اند و شیرینی و حلاوت شروع سال تحصیلی را در کامشان تلخ کرده است.

تدریس اجباری مدیران و معاونان مدارس باعث افت شدید آموزشی  مدارس می‌شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، بیان کرد: تدریس اجباری مدیران و معاونان مدارس باعث افت شدید آموزشی و ضعف مدیران مدارس می شود، جناب آقای بطحایی چرا در خصوص ساماندهی و بکارگیری حق تدریس های جامانده، آموزشیاران نهضت و رای دیوانی‌ها عملکرد شفافی ندارید؟ در برخی استان‌ها آنها را بکارگیری می‌کنند و در دیگر استان ها تبعیض در بکارگیری آنها در شهرستان‌های مختلف دیده می شود، لطفا دستور فرمایید برای این تبعیضات و اقدامات سلیقه‌ای یکبار برای همیشه پایان داده شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در پایان از رئیس جمهور خواست با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی کشور که روز بروز عرصه را بر زندگی مردم به خصوص دهک های پایین جامعه تنگ کرده است فکر عاجلی برای تخصیص بسته های حمایتی از محرومان و اقشار مختلف مردم در نظر بگیرد، با توجه به قول هایی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان لرستان و شهرستان دلفان در خصوص احداث کارگاه پتروشیمی و لاستیک بارز دادن به این وعده هایی که مردم را ناامید می کند، عملیاتی کند.

مردم تحمل فقر و گرسنگی را ندارند 

منوچهر جمالی سوسفی نماینده مردم مردم رودبار در پارلمان در نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم و حمله تروریستی اهواز، گفت: اقدام تروریستی استان خوزستان و شهرستان اهواز را محکوم و از پاسخ قدرتمندانه سپاه تشکر می‌کنیم. حمله تروریستی به نماد اعتقادی، دینی و مذهبی در مشهد مقدس و مرقد حضرت امام در گذشته، نماد سیاسی یعنی مجلس شورای اسلامی و نماد نظامی در رژه اهواز نشاندهنده ضرورت توجه ویژه به بخش حراست، حفاظت، اطلاعات و امنیت است. کم کاری و سهل انگاری قابل پذیرش نیست و باید با دقت و هشیاری کامل مراقب باشیم.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط سخت کنونی ضمن حفظ اتحاد و همدلی بین قوه مختلف، آحاد مردم مسئولان تمامی بخش‍‌های مختلف اجرایی، ارگان‌ها و نهادهای کشور موظف‌اند به طور موثر و مجدانه با تمام امکانات در راستای زندگی بهتر، ایجاد امید و نشاط  وارد میدان عمل شوند. مردم از کمبود در رنج هستند اما از پای در نمی آیند اما از بی عدالتی، تبعیض، شعار بی عمل عصبانی‌اند و انتظار دارند مسئولان، بزرگان و مدعیان در کنار مرم باشند «الناس علی دین ملوکهم».

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: در این شرایط ایجاد جو ناامیدی و یاس در مردم از طرف هر مقام و نهادی غیرقابل قبول است.

وی تاکید کرد: مدیریت، کنترل و نظارت دقیق بر بازارهای کالا و ارز به ویژه تامین نیازهای مهم و کالاهای اساسی مردم خدمات عمومی مانند ناوگان حمل و نقل و کالاهای ضروری و دارویی، برخورد جدی و بدون تبعیض با متخلفان بازار در هر رده و مقامی که هستند و درصورت نیاز اقدام عاجل برای کاهش تعرفه واردات برخی از کالاهای استراتژیک موردنیاز روزانه زندگی مردم جهت تنظیم بازار از اولویت‌ها است.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس ادامه داد: معرفی هرچه زودتر وزاری پیشنهادی برای وزارتخانه هایی که به صورت سرپرستی اداره می‌شود ضرورت دارد همچنین بایستی جلسات سران قوه باکیفیت و بروندهی مناسب‌تر برگزاری شود تا ابتکار مقام معظم رهبری نتیجه مفید و موثرتری برای مردم داشته باشد.

وی با بیان اینکه سال هاست که دغدغه رهبر انقلاب و مسئولان دلسوز کشور اشتغال جوانان است درحالیکه جوانان با مدرک تحصیلی بالا برای داشتن یک شغل حتی خدماتی و کارگری در ادارات و شرکت ها به بنده و شما مراجعه می کنند، خاطرنشان کرد: چرا برخی با داشتن چندین شغل رسمی و غیررسمی بدون اینکه ذره‌ای نگرانی ها و دغدغه های مردم را حس کرده باشند از مردم انتظار ریاضت دارند.

جمالی ادامه داد: آری می توان گرسنگی و فقر را تحمل کرد و حتی مانند دوران دفاع مقدس از جان نیز گذشت به شرط آنکه تبعیض و بی عدالتی نباشد و تمامی مردم و مسئولان یکسان در سختی ها سهیم باشند. بهتر است که مسئولان پیشگام باشند.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس خاطرنشان کرد: زندگی مردم ، به ویژه اقشار آسیب پذیر(بیکاران، مستاجران، کارگران، زنان سرپرست خانوار، کارمندان، جوانان متاهل و بیکار ) بسیار سخت می گذرد و نوسانات قیمت و تورم برایشان قابل تحمل نیست؛ دولت و تمامی مسئولان نظام به ویژه وزارتخانه های مربوطه تمام تلاش رادر جهت کنترل اوضاع داشته باشند.

وی درباره مشکلات حوزه انتخابیه خود، عنوان کرد: علیرغم همکاری های خوب و شایسته تقدیر مسئولان محترم کشوری، استانی و شهرستانی در جهت بهبود شاخص های توسعه زیرساختی و خدماتی در این شهرستان متاسفانه هنوز این شاخص ها با استانداردهای کشوری و حتی استانی فاصله قابل توجهی دارد که از عدالت به دور است و در شان مردم نجیب، صبور و صلح دوست رودبار نیست.

جمالی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل قوی و غنی شهر رودبار از جمله معادن مختلف (شن، ماسه، سنگ و...) و سدهای تامین آب شرب و کشاورزی که عمدتا برای استان استفاده می شوند و قرار گرفتن در مسیر آزادراه پایتخت به استان گیلان و شمال، داشتن زمین های حاصل خیز و جاذبه های توریستی و طبیعی و خدادادی، متاسفانه رودبار یکی از بالاترین نرخ های بیکاری استان و کشور را دارد.

وی ادامه داد: این امر باعث مهاجرت سرمایه‌های اصلی و نیروی کار خلاق و تحصیل کرده به حاشیه ی شهرهای بزرگ و ایجاد مشکلات بسیار برای خانواده ها و جوامع شهری می گردد. روستاها از نیروی مولد وموثر خالی شده و به جمعیت شهرها روز به روز اضافه می شود.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه خاستگاه اصلی زیتون شهرستان رودبار است، بیان کرد: متاسفانه علیرغم تذکرات اینجانب هنوز درگیر مشکلات فراوان از جمله آفت مگس میوه زیتون و... هستیم که معیشت کشاورزان و باغداران را به جد به خطر انداخته است.

وی با اشاره به اقداماتی که می تواند در کنار کشاورزی، باغداری و دامپروری و دیگر فعالیت ها موجب بهبود وضعیت کار، معیشت و رونق اقتصادی و رضایت مردم این شهرستان ها می‌شود، اذعان کرد: احداث واحد پتروشیمی لوشان مصوب سفر دو رئیس جمهور است اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است در حالی که خط لوله گاز، راه آهن، آزادراه و امکانات ویژه شهرک صنعتی جمال آبادلوشان می تواند در بهبود وضعیت بسیار کمک کننده و تعیین کننده باشد، نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی که علیرغم مشکلات 8 ساله قرار است به زودی توسط بخش خصوصی احداث شود می تواند در حل مشکلات موثر باشد.

جمالی ادامه داد: تصمیم جدی و قطعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ سرمایه گذاری آن ها برای واگذاری قطعی و واقعی اراضی و بیش از 12 سوله کفش و چرم در گنجه رودبار به بخش خصوصی (البته نه همانند بانک ملی و وزارت اقتصاد که تاکنون در خصوص فعال نمودن و ایجاد اشتغال واحدهای در تملک آن بانک در ازای تسهیلات پرداختی به گروه امیر منصور آریا فقط خسارت و زیان برای بانک ملی مردم و منطقه داشته و در صورت ادامه روند کنونی لازم است بررسی جدی صورت گیرد و اینجانب به جد پیگیر هستم،) عبور از آزادراه شهرستان رودبار و تکمیل آن و حفظ اشتغال و رونق اقتصادی شهر و شهرستان رودبار، اجازه استفاده از آب پشت سد سفیدرود و رودخانه شاهرود در منجیل و لوشان و سفیدرود می تواند موجب رونق گردد از الزامات است.

ضرورت تکمیل هرچه سریع تر سد دیورش برای تامین آب شرب شهرهای بزرگ شهرستان رودبار

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تکمیل کار واگذاری معدن سنگ رود به بخش خصوصی، حمایت وفق مقررات برای مجتمع های بین راهی در حاشیه آزادراه برای ایجاد اشتغال بسیار کمک کننده است، تکمیل هرچه سریع تر سد دیورش برای تامین آب شرب شهرهای بزرگ شهرستان و روستاهای پایین دست، تکمیل استادیوم ورزشی رستم آباد، ایستگاه راه آهن و رمپ و لوپ در منجیل و حمایت از سرمایه گذاری در جزیره سد منجیل، استخر رودبار و کمک جدی به پرسنل بیمارستان ها، ایستگاه راه آهن، حل مشکلات آب شرب تکمیل آسفالت ها، پروژه های عمرانی و توسعه گردشگری می تواند مردم را خوشحال کند.

لزوم ارائه برنامه دقیق اقتصادی در بخش ارز، سکه، کالا و خدمات از سوی دولت

سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور ضمن عرض تبریک بابت اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دفاع از خون شهدا و ملت و همچنین هدف قرار دادن قلب دشمن، گفت: حرکت پاسداران انقلاب اسلامی دل رهبر انقلاب و مردم عزیز ایران را شاد کرد و در واقع تیری بر دل افرادی مانند ترامپ بود.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در ارتباط با اقتصاد کشور این روزها نوساناتی وجود دارد، اظهار کرد:. نباید نگران آن روزهایی که دلار بالا می‌رفت و نباید نگران این روزهایی که دلار در حال پایین آمدن است، شویم. اعتقاد دارم به جای اینکه احساساتی فکر کنیم و تصمیم بگیریم، مسئولان باید در بخش ارز، سکه، کالا و خدمات برنامه دقیق اقتصادی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آشفتگی و نابسامانی در گمرک دیده می‌شود، ادامه داد: بر این اساس سرمایه‌گذاران، تولید کنندگان و صادر کنندگان رنج می بینند. دستگاه‌های اقتصادی کشور باید تلاش کنند تا مشکلات اقتصادی کشور را در شرایط فعلی به درستی حل کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: همچنین تعدادی از مسئولین و ادارات، برخی از مسائل و مشکلات ریز را به دلیل ضعف مدیریت بزرگ می‌کنند. به عنوان مثال مشکل کامیون‌داران مشکلی نیست که به راحتی حل نشود.

وی گفت: مشکل بیمه دادن تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای تامین تجهیزات و امکانات کامیون‌داران مواردی است که با صرف کمترین وقت و هزینه حل می‌شود.

دلخوش خطاب به سازمان مدیریت بحران کشور، ادامه داد: متاسفانه مجلس مسئولیت مدیریت ستاد بحران را به وزارت کشور و پول را به سازمان برنامه و بودجه داد، با این کار یک دوگانگی در عمل و اجرا به وجود آمده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: طی هفته گذشته  مردم و کشاورزان در شهرستان‌های تالش و صومعه‌سرا دچار خسارت سیل شدند. بر این اساس ده‌ها خانه در اثر سیل ویرانگر از بین رفته است لذا ستاد مدیریت بحران به این مورد توجه کند و اکیپ‌هایی را به منطقه اعزام کند.

نماینده صومعه‌سرا در مجلس ضمن عرض تشکر از استاندار گیلان که قرار است فردا به صومعه سرا برود، گفت: لازم است که وزارت نیرو نیز درباره ساماندهی رودخانه‌ها و مسیرهایی که سیل آنها را دچار آسیب کرده، توجه بیشتری داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فصل برداشت برنج به پایان رسیده است، افزود: از دولت و از وزارت صنعت می‌خواهیم که در ارتباط با واردات برنج توجه کافی را داشته باشند و به کشاورزان ضربه نزنند. بر این اساس از همه نمایندگام درخواست دارم با توجه به اینکه بودجه سال ۹۸ را در پیش داریم در مورد بیمه کشاورزان توجه بیشتری صورت گیرد.

تنگناهای معیشتی مردم را آزار و کمر آن‌ها را شکسته است

سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی در خانه ملت در نطق میان‌دستور خود با درود به روح پرفتوح حضرت امام(ره)، شهدا، آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری و تسلیت ایام محرم به مردم ایران، گفت: در ابتدا تشکر می‌کنم از اقتدار، صلابت و قدرت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ضربه قاطع و دندان‌شکن موشکی و پهن باند-ی به تروریست‌های زبون که در اهواز به مردم و نیروی مسلح عزیز حمله کرده و24 نفر را به شهادت رساندند.

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیام این اقدام موشکی به حامیان تروریسم در منطقه ازجمله عمارات و عربستان این است که اگر دست و پای خود را از ایران جمع نکنند با قدرت قطع خواهد شد.

وی خطاب به رییس جمهور بیان کرد: روزهای سختی در حوزه معیشت و اقتصاد بر ملت ایران می‌گذرد و تنگناهای معیشتی مردم را آزار و کمر آن‌ها را شکسته است، همچنین کارگران و اقشار ضعیف جامعه در شرایط سختی به سر می‌برند. کارگران و پرسنل شهرداری در بسیاری از شهرهای کشور در این شرایط شکننده اقتصادی حقوق معوقه دارند و مردم می‌پرسند چرا دولت کاری نمی‌کند یا اینکه دولت چکار می‌کند؟

ساداتی‌نژاد با یادآوری اینکه در تحریم به سر می‌بریم، گفت: مگر 40سال نیست که تحریم هستیم؟!، برخی می‌گویند؛ نوع این تحریم متفاوت است اگرچه این گفته را قبول داریم اما بخش اصلی مشکلات فعلی عدم مدیریت صحیح بر مسائل داخلی است، در حالی که رئیس‌جمهور "نوسانات ارزی در دولت‌های قبلی را نتیجه عدم مدیریت، تصمیم‌گیری به موقع و شفافیت می‌دانست" حال چه شده که خود گرفتار همین بی‌تدبیری شده است؟!

عضو فراکسیون ولایی مجلس عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع دولت، نداشتن سخنگو در این شرایط، عدم سرعت در تصمیم‌گیری و اقدام، نداشتن سفیر در برخی از کشورهایی که می‌توانند در این شرایط کمک حال دولت باشند، عدم بازنگری دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که شاید در شرایط عادی کارآمد باشند اما امروز خود عامل تحریم داخلی شده‌اند را ازجمله اشتباهات دولت در به وجود آمدن شرایط اقتصادی کنونی عنوان کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است با توجه به این شرایط باید بخشی از اختیارات هیات دولت به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و اختیارات وزرا به استانداران و فرمانداران ویژه واگذار شود./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات